Anne Frank var en tysk jude och under andra världskriget var det mycket svårt för judar. De fick tillbringa dagarna med att jobba och fick knappt någon mat. När judarna blev sjuka så gasades de i en gaskammare. I denna boken skrev Anne Frank hur det var för henne under andra världskriget, hur hon upplevde vissa situationer, hur hennes liv var generellt, hur hon var som människa och hur hennes bekanta var.

Huvudpersonen var Anne Frank själv, Det var hon som skrev boken. Anne Frank var 13 år när hon började skriva i sin dagbok den 12 juni 1942. Hon var 15 när hon dog år 1944. Anne Frank hade kort mörkt hår, hon hade bruna ögon, en näsa och mun, hon såg ut som de flesta tjejerna i hennes ålder, inget som var så ovanligt i hennes utseende.

Anne Frank var inte så blyg hon vågade säga om det var nåt hon ville, hon var säkert jätte snäll men kunde säkert bli lite grinig som alla andra människor. Hon är oftast glad så som hon berättar men längtade säkert efter att allt krig skulle ta slut. Hon hade en bra personlighet så som hon skriver och så som jag uppfattar det.

Anne hade tre syskon och två föräldrar, med de hade hon väldigt bra kontakt. De gick tillsammans under jorden sommaren 1942 på flykt från nazisterna. Det finns en annan person som jag tror Anne gillade väldigt mycket och hans namn är Peter. Peter är lite äldre och hon kan ha några konstiga drömmar ibland om honom.

Hon är i konflikt hela tiden, hon är i konflikt mot nazisterna. Hon är i konflikt med nazisterna för att de vill få tag på henne för att hon är jude. Anne franks ena önskan, det hon strävar efter är frihet, att alla ska ha rätt till fred, att man är som alla andra oavsett man är jude.

Detta är baserat på en sann historia och den utspelar sig under andra världskriget, när hon var tretton år och var på flykt mot nazisterna. Det var säkert kalla nätter och hon var oftast rädd och visste att vilken dag som helst kunde nazisterna komma och ta dem för att sedan döda dem.

Språket i Anne franks dagbok var ganska vardagligt, Det var inte så mycket komplicerade ord och man kunde förstå det mesta. Man förstår när man läser att den är gjord som en dagbok. Så det kan inte ha ändrats så mycket i boken. Den var spännande att läsa men man hängde inte med hela tiden. Efter att man läst den här boken ser man det som hände i andra världskriget ur ett helt annat perspektiv.

Slutet i denna boken var sådär. Det var inte direkt något slut, boken er bara stannade så där. Jag tror det beror på att hon blev dödad och man fick inte läst det sista av hennes dagbok. Det skulle varit intressant att få veta mer om vad som hände men det är ju som sagt en dagbok och det finns en anledning till varför slutet blev som det blev.

Om jag skulle få bestämma hur slutet skulle bli skulle jag vela att kriget tog slut och att alla skulle få leva så som vi gör idag. Boken väcker många tankar och det är synd att det ska vara så mycket hat och krig överallt i världen. Fast det finns en fråga som jag skulle vilja ställa henne, om hon hade i nazisternas makt och hade chansen att ta slut på kriget och hon själv dö i processen eller om hon skulle ha levt som en drottning och istället riskera att många andra dör.

Denna boken var mer spännande än vad jag trodde att den skulle vara. Det är en bok som jag skulle rekommendera till någon annan. Den har en tydlig röd tråd i boken, boken hackar aldrig och den var spännande, man ville alltid veta vad som händer nästa dag.

Jag tror att Anne Frank skrev denna dagbok för att hon trodde att om hon dog så kommer någon annan att hitta hennes dagbok och läsa den och få reda på allt hon hade varit med om. Hon ville få fram ett budskap, att det är dumt att döda andra för att man själv ska få mera makt. Hon tänkte säkert att vi som läser boken tänker om och efter före hur de andra i samhället har det när man gör som man gör. Jag själv skulle inte vela vara i hennes situation och jag känner inte igen mig i den heller.

 

Kommentera

Publiceras ej