Beautiful Creatures handlar om sextonårige Ethan Wate som bor i staden Gatlin County, South Carolina. Staden har alltid varit densamma då majoriteten av befolkningen avskyr förändring. Men en dag händer det något nytt, det kommer en ny tjej till Ethans klass vid namn Lena Duchannes. Det visar sig vara den föraktade enstöringens Macon Ravenwoods systerdotter. När människor får reda på släktbandet mellan Lena och Macon förstörs Lenas chanser till att smälta in, och de blir inte bättre när hon bär på krafter hon inte kan kontrollera. Trots detta faller Ethan pladask för henne och Lena även för honom, men kärleken kan inte få fortsätta. Lena bär på mörka hemligheter och vill inte att Ethan ska bli skadad. Men vad är starkast, mörkret eller kärleken?

Ethan Lawson Wate är sexton år och har alltid drömt om att fly Gatlin och upptäcka världen. Han är nyfiken och älskar att läsa. Böcker är hans sätt att utforska världen utanför Gatlin. Många egenskaper han har speglar hans avlidna mamma. Hans mamma dog ett år innan berättelsen utspelar sig. Hans pappa har knappt lämnat huset sedan dess och sitter inlåst på sitt arbetsrum dagarna i ända. Därav har hushållerskan Amma fått bära ansvaret för att ta hand om Ethan sedan moderns död.

Lena Duchannes har blek hy, korpsvart hår och smaragdgröna ögon. Hon ska fylla sexton år och bär på övernaturliga krafter. På hennes sextonde födelsedag ska det visa sig om hennes krafter är mörka eller ljusa, om hon är ond eller god. Hon har bott på många platser i världen men har aldrig stannat på ett och samma ställe tillräckligt länge för att kalla det hem. Hon har aldrig smält in och känt sig som en vanlig tonårstjej, vilket hon länge eftersträvat. När hon flyttar in hos sin morbror Macon Ravenwood i Gatlin gör hon ett nytt men lika misslyckat försök.

 Något jag gillade med både Lena och Ethan var att de agerade som sin egen ålder. I många böcker känns karaktärerna äldre än vad de egentligen är, men så är det inte i den här boken. Trots att Lena är besvärjare så ville hon samma sak som vilken sexton-/femtonårig tjej som helst. Hon ville smälta in, vara en i gänget, gå på skoldanser och göra andra tonårssaker. Hon ville inte bli behandlad som en häxa, och hon kände sig inte överlägsen för att hon hade krafter.

 Ethan och Lena har ett speciellt band mellan varandra. De träffades första gången i en dröm flera månader innan de kände till varandras existens. Relationen är förbjuden, en besvärjare och en dödlig kan inte vara tillsammans. Trots detta så har det oförklarligt skapats ett band mellan Ethan, en dödlig, och Lena, en besvärjare. Detta band skapades inte genom att de träffades och blev kära, de blev bara kära utan att träffas. Jag hoppas det kommer en förklaring för detta i någon av de tre kvarstående böckerna.

 Jag hade drömt samma dröm i flera månader nu. Även om jag inte kunde komma ihåg hela, mindes jag alltid samma sak. Flickan föll. Jag föll. Jag måste hålla fast men kunde inte. Om jag släppte skulle något fruktansvärt hända med henne. Men det var just det - jag kunde inte släppa. Jag kunde inte förlora henne. Det var som om jag var kär i henne, trots att jag inte kände henne. Som kärlek före första ögonkastet.

 Beautiful Creatures är av genren fantasy. I denna genre hittar man på saker som inte finns i verkligheten, utan endast i fantasin. Övernaturliga krafter säger en del om sig självt. Det är övernaturligt, över naturens lagar, över det vi kan förklara. Detta är helt klart en berättelse som är rakt igenom påhittad, men den har ändå väckt tankar inom mig. I Gatlin bodde en besvärjare med övernaturliga krafter i staden väldigt länge utan att någon vetat om det. Hur kan vi veta säkert att det inte gör det i vår egen stad?

Denna bok har inte ett tydligt budskap. Man får med sig mycket tankar och funderingar under tiden man läser boken men det finns inget tydligt budskap. Förbjuden kärlek har vi ju stött på innan, kärlek segrar alltid oavsett vem du är. Jag tror även att författarna vill förmedla något om grupptryck och mobbning. Lena är en udda fågel på skolan och framförallt de andra tjejerna retar henne, hackar på henne hela tiden och mobbar henne för att hon är annorlunda. Vi får ta del av många scener där hon är ledsen över detta, även över att hon bara vill passa in och få gå på skoldanserna utan att behöva vara rädd för att bli utsatt för något elakt skämt. Hon borde inte bli mobbad för att hon har fel kläder på sig eller är släkt med en föraktad enstöring. Mobbning är ett stort problem idag och gör att många inte vågar vara sig själva då de kan bli utsatta för det Lena blir i boken. Tyvärr tror jag att om en mobbare skulle läsa den här boken skulle hen varken sluta eller ta åt sig. Många som mobbar vet nog inte om att de mobbar, de ser det bara som skämt. Inget elakt. De ser inte vilka skador de gör. Det huvudsakliga budskapet kommer troligtvis träda fram tydligare när bokserien avslutas i den fjärde boken.

 För att sammanfatta är Beautiful Creatures en relativt lättläst men mycket bra bok som är svår att lägga ifrån säg. Jag hade flera stunder där jag drog efter andan och en del där jag rentav glömde bort att andas. Jag skulle rekommendera den här boken till dig som gillar mystik, spänning och övernaturliga faktorer. Jag skulle inte rekommendera den till dig som gillar vardagligaböcker eller situationskomedi i bokform.

Kommentera

Publiceras ej