Jag har läst en verklighets baserad novell som heter gruppen. Den handlar om en tjej som har automatiskt blivit placerad i en specifik grupp i sin skola, hon blev placerad i den "populära" gruppen, hon var stämplad som poppis. Hon hette Anna, hon var tonåring.

En dag så var hennes populära kompisar borta från skolan. Då bestämde hon också att gå hem efter ett tag för ingen annan pratade med henne, hon var ju den populära dryga tjejen i skolan. En gång så gjorde hon annorlunda i sin vardag och lyckades skaffa en ny vän som sen blev hennes bästa kompis. Hon fick en förmåga att prata med andra människor för att lära känna dom och skaffa nya kompisar. Det var inte jätte lätt för henne att skaffa nya vänner när hon var så begränsad.

 Jag tyckte det var en fångande text! Jag fick en väldigt bra uppfattning av hur hon kände och hur annorlunda det var för henne när hon var ensam populär då hennes kompisar var sjuka.

Författaren beskrev hennes situation väldigt bra! Allt hon skrev om stämmer in på de allra flesta skolor, det finns ofta olika grupper som till exempel de populära, sportfånarna, hårdrockarna, nördarna, de inte så populära och massa fler. Ibland kan man känna av grupperingen men inte alltid här på min skola.

Något jag inte gillade var att det var många styckeuppdelningar. Det blev lite hackigt att läsa ibland. Men annars så gillad jag texten väldigt mycket, det fanns en hel del som man kan känna igen sig i, som att man gör dagliga saker som blir lite ovant när man ändrar på det. Hon gjorde såhär varje morgon. Satte sig den populära gruppen på dom röda bänkarna så satte hon sig någon annanstans och träffade en ny vän. Det är fantastiskt att läsa och veta hur det ser ut för andra människor.

 En sak jag inte gillade var att tjejen som skrev den här novellen inte riktigt förklarade om hur hon hade det hemma, (det är min egna åsikt). Hon kanske inte ville och det förstår jag men personligen gillar jag att få veta en del av vardagslivet hos någon annan. Det skiljer sig säkert från min och det är intressant att veta hur andra har det hemma och i skolan.

Jag gillar verklighets baserade böcker, filmer, noveller m.m. Man ser såna här saker hela tiden, folk som delas upp, folk som skiljer sig från vissa andra.

Hon som skrev den visar att det inte behöver vara så begränsat i skolan utan att alla kan vara med varandra. Jag är väldigt glad att det inte är några stora grupperingar i min klass eller runt omkring mig.

Det var verkligen inte många dåliga saker med den här novellen, grymt bra och härlig att läsa! Riktigt bra text, jag ger den 5/5 stjärnor och rekommenderar att läsa den. Man kan hitta den på noveller.eu och den heter "gruppen".

 

 

1 kommentarer

My

21 May 2015 15:17

Om du hade varit i huvudpersonens situation, tror du att du hade agerat på samma sätt?

Kommentera

Publiceras ej